10 tips voor je zakelijke Instagram

Instagram is hot. Maar hoe kan je het platform zakelijk inzetten? Geen zorgen, wij hebben 10 tips voor je zakelijke instagram.
Close up van Instagram feed

Instagram is hot. Facebook, Twitter en Snapchat laten een dalend aantal gebruikers zien in Nederland. Maar Instagram is afgelopen jaar van 4,1 miljoen naar 4,9 miljoen gebruikers gegaan. Dat is een groeipercentage van bijna 20%! Als bedrijf kan je dus eigenlijk niet meer om een zakelijke Instagram heen. Met zoveel gebruikers is Instagram het ideale medium om je doelgroep te bereiken en je naamsbekendheid te vergroten. Maar hoe kan je het platform zakelijk inzetten? Geen zorgen, wij hebben 10 tips voor je zakelijke account op the gram.

1. Plaats links in je bio

Gebruikers willen niet hoeven zoeken. Maak het ze dan ook zo makkelijk mogelijk en gebruik de contact button op je profiel. Als volgers deze button aanklikken, kunnen ze je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf bekijken. Vergeet ook niet aanvullende contactinformatie in te vullen in de biografie (bio) op je profiel. Meer tips voor het schrijven van de perfecte bio vind je hier!

2. Leer je volgers kennen

Bekijk de statistieken van je bedrijfsprofiel. Hiermee kun je inzien wie je volgers zijn en welke berichten ze leuk vinden. Je kan zelfs zien wat de beste tijd is om op Instagram te posten. Waardevolle informatie om goed in te spelen op je doelgroep!

3. Herkenbaarheid is alles

Een derde tip die absoluut niet mag ontbreken is de stijl. Gebruik kwaliteitsfoto’s en wees consequent met je stijl content. Het is de bedoeling dat je volgers direct weten dat het jouw post is, zelfs wanneer ze het negeren en er langs scrollen. Daarnaast is mooi beeldmateriaal de kern van het platform dus zorg ervoor dat je foto’s hierin uitblinken. Kies hiervoor helder, scherp beeldmateriaal en blijf consequent in de stijl van elke foto. Als tip om de stijl nog herkenbaarder te maken is het aan te raden om hetzelfde filter te gebruiken bij elke foto. Op deze manier ziet je zakelijke Instagram feed er samenhangend uit en val je op.

4. Maak slim gebruik van stories

Zet Instagram Stories in. Dit is een laagdrempelige manier van content delen. De foto’s of video’s blijven namelijk maar 24 uur op je account staan. Hiermee kun je volgers een exclusief kijkje achter de schermen van je bedrijf geven. Dit verhoogt de engagement en laat je de ‘menselijke’ kant van het zakendoen zien. Deel een foto van de vrijmibo of de gezamenlijke teamlunch. Ook kun je door middel van Instagram Stories interactie creëren met je doelgroep. Beantwoord bijvoorbeeld hun vragen met een live Q&A of maak een poll. Als je deze stickers wilt bekijken, swipe je omhoog zodra je een foto gemaakt hebt met Insta Stories.

5. Zorg voor goede #hashtags

Gebruik hashtags. Hoewel er enorm veel kan worden bereikt met deze functie wordt de hashtag op Instagram vaak verkeerd ingezet. Bedrijven plaatsen dan tientallen hashtags in de caption (de tekst onder de foto) van de post. Dit komt vaak op een volger over als wanhopig of zelfs spam. De beste manier om gebruik te maken van hashtags is door een paar van je eigen hashtag te bedenken. Hiermee kun je vervolgens alle vermeldingen van volgers gemakkelijk inzien en heeft een enkele hashtag veel meer waarde dan tientallen algemene.

Goede voorbeelden van hashtags zijn #HaveAbreak en #mybreak van KitKat, #ShareACoke van Coca Cola en #DoUsAFlavor van Lays. Mocht je om wat voor reden dan ook toch besluiten om zo veel mogelijk hashtags te plaatsen, zet ze dan in de reacties in plaats van in de caption. Op deze manier zijn ze niet direct voor iedereen zichtbaar en lijkt de content minder spammy of generiek.

6. De juiste timing

Weet wanneer je het beste kunt posten. De timing kan namelijk een enorm verschil maken. De ideale tijden en dagen om berichten te posten zijn van dinsdag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 18.00 uur. Dit kan natuurlijk verschillen per doelgroep dus zorg dat je hier wat onderzoek naar doet.

7. Tag je locatie

Het is niet altijd nodig wanneer je content plaatst, maar vergeet niet je locatie toe te voegen wanneer dit een onderdeel is van het bericht! Ook voor zakelijke Instagram kan de locatie tag niet genegeerd worden. Posts met deze tag krijgen namelijk gemiddeld 79 procent meer engagement.

8. Wees altijd zichtbaar

Wees actief en aanwezig op Instagram. Post niet alleen regelmatig een bericht maar volg mensen en bedrijven, like berichten van anderen en reageer ludiek op hun posts. Zorg dat je zichtbaar bent en opvalt.

9. Ga verder dan alleen foto’s

Deel video’s. Bewegend beeldmateriaal is een trend die alleen maar verder zal gaan groeien. Nu Instagram Reels te gebruiken is kan niemand meer om video heen. Video’s worden dan ook beter bekeken en er wordt meer op gereageerd dan op andere posts. Als gevolg hiervan geeft het algoritme van Instagram algoritme meer bereik aan videocontent.

10. Maak gebruik van promoties

Plaats gesponsorde berichten met de ‘promoties’ optie. Je berichten komen hiermee ook in de feed van niet-volgers naar voren. Zie dit als adverteren, dus zorg dat je de juiste mensen target! Hiermee kun je een van je bestaande posts kiezen of een nieuwe maken die niet te vinden is vanuit je profiel. Je kunt de doelgroep, prijs en tijdsduur van de actie uiteraard zelf bepalen. Ter conclusie, alleen een zakelijke Instagram aanmaken is niet voldoende.

Nu je toch bezig bent om alles uit je zakelijke Instagram pagina kunt halen, is het een goed moment om je ook meteen in LinkedIn te verdiepen!

Mick Schuiling
Mick Schuiling