5 tips om de juiste mensen te bereiken op het juiste moment

Zichtbaarheid van het merk vergroten, een nieuw product promoten, een event organiseren of leads verzamelen? Met een gerichte campagne bereik je de juiste mensen op het juiste moment, met de perfecte boodschap. Hoe je dat doet? In deze blog geven we je vijf tips om te starten met een succesvolle marketingcampagne. 1. Ken je doelgroep, […]
Twee mensen aan het werk in kantoorsetting

Zichtbaarheid van het merk vergroten, een nieuw product promoten, een event organiseren of leads verzamelen? Met een gerichte campagne bereik je de juiste mensen op het juiste moment, met de perfecte boodschap. Hoe je dat doet? In deze blog geven we je vijf tips om te starten met een succesvolle marketingcampagne.

1. Ken je doelgroep, doe onderzoek

Je besteedt veel zorg en aandacht aan de inhoud en vormgeving van je campagne. Dan is het zonde als je uiting terechtkomt bij personen waarvoor je product of dienst niet relevant is. Aannames kunnen bedriegen. Wanneer je jouw doelgroep(en) helder hebt, moet je wel beseffen: je doelgroep is niet over één kam te scheren; het zijn allemaal unieke individuen. Dat brengt ons bij de vraag: ken jij je doelgroep echt? Vaak worden campagnes ontwikkeld vanuit aannames over wat een doelgroep belangrijk vindt. Maar aannames kunnen bedriegen. Het loont om eerst te onderzoeken wat de pijnpunten en de raakpunten van je doelgroep zijn. Wat zijn bijvoorbeeld de drie grootste irritaties en de drie grootste interesses?

2. De doelgroep zit niet te wachten op jouw producten en diensten, wel op oplossingen

Nu je weet waar je doelgroep behoefte aan heeft is het ook nog zaak om die doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Meestal zijn mensen namelijk niet op zoek naar jouw producten of diensten, maar wel in de oplossing die ze bieden. Oplossingen waar ze plezier aan beleven of die hun ‘pijn’ wegnemen. Of zoals de bestsellerauteurJos Burgers het metaforisch formuleert: “klanten hebben behoefte aan gaten (doel) en niet aan de boren die jij levert (middel).” Richt je in je campagnes daarom niet op de middelen, maar op de doelen.

3. Offline is niet ouderwets

De verschuiving van offline naar online valt natuurlijk niet te ontkennen. Maar dat wil zeker niet zeggen dat je offline geheel links moet laten liggen. Offline kan zelfs een grote toevoeging zijn op je online aanwezigheid! Kies dus voor een attentiewaarde die past bij de uitstraling van je merk én bij jouw doelgroep. Of combineer online en offline kanalen. Vaak wordt als argument aangedragen dat offline niet meetbaar is. Offline is echter prima meetbaar. Je moet alleen even het bruggetje slaan met online. Bijvoorbeeld met een unieke actiecode of een QR code waarvan het aantal scans wordt bijgehouden.

4. Stem vorm en inhoud op elkaar af

Via contentmarketing zijn we bezig zo veel mogelijk waardevolle, relevante content te creëren. Content die is afgestemd op de wensen en voorkeuren van de doelgroep. Maar als we dat doen voor de inhoud, waarom dan niet voor de vorm? Er zijn evengoed wensen en voorkeuren voor de manier waarop mensen content tot zich nemen. Lezers van vandaag willen content die visueel aantrekkelijk is, die ze via elk device snel tot zich kunnen nemen én die ze gemakkelijk kunnen delen. Ook offline. Blijf daarom kritisch nadenken over de presentatie van de content en via welk kanaal deze het beste verspreid kan worden. Is het mobile friendly? Is het meetbaar?

5. Testen, testen, testen… Heb geduld!

Je neemt de tijd om een campagne op te zetten, dus neem dan ook direct de tijd om die uitgebreid te testen, liefst over een langere periode. Wij raden aan om testen tot een vast onderdeel bij het creëren van een campagne te maken. Daarbij beperk je je niet slechts tot het meten van klikken en geopende mails, maar denk je na over het doel van je campagne. Waarschijnlijk gaat het immers niet om een bepaald aantal klikken of geopende mails, maar wil je je doelgroep aanzetten tot een concrete actie. Maak dus eerst je doel concreet en ga dan gericht, met de juiste instrumenten, meten. Om nauwkeurige en representatieve resultaten te halen is het noodzakelijk om één variabele tegelijk te testen. Blijf daarbij kritisch en laat je informeren door je data.

Een succesvolle marketingcampagne begint dus in elk geval met een doordacht plan. Ga je voor multimediaal of focus je op één specifiek medium. Zet je volledig in op online via SEO en social media, kies je voor e-mailmarketing of komen juist de meer traditionele media aan bod? Wij helpen je met het beantwoorden van deze vragen. We bepalen het doel, creëren een passende boodschap met creatief design en kiezen een doeltreffende inzet van online én offline kanalen. Als de campagne draait, monitoren we constant de resultaten. Dit geeft handvatten om bij te sturen én toekomstige campagnes nog verder te optimaliseren.

Hulp nodig bij jouw campagnes? Doe eens een belletje naar 030 23 93 119 of mail ons op info@cadform.nl

Mick Schuiling
Mick Schuiling