Bijna alle marketeers gebruiken Google Analytics. Het is misschien wel de meest gebruikte tool in de wereld van data analyse. En terecht. Zonder Google Analytics is het managen van een website namelijk alsof je met je ogen dicht de weg probeert te vinden. De onbegrensde mogelijkheden maken de tool enorm waardevol voor iedereen met een website. Maar het geheim achter het succes van Google Analytics is veel simpeler dan dat. Want zoals bij alles wat waarde heeft stellen we ons vaak maar één vraag: Wat kost Google Analytics? Helemaal niets! Maar dat het gratis is betekent niet dat je niet alle functies hoeft uit te buiten! En veel mensen weten niet hoe ze Google Analytics moeten gebruiken. Simpele handelingen kunnen je gebruik van de tool echter nog veel waardevoller maken.

Is je data bijvoorbeeld wel zuiver?

Zien externe partijen niet teveel gegevens?

Weet je eigenlijk wel waar je omzet vandaan komt?

Het antwoord op deze vragen en meer geven we je in deze blog. Ook leggen we je uit hoe je het op kunt lossen als er iets niet goed ingesteld staat. Zo kan ook jij Google Analytics straks als een ware professional inzetten. Heb je nog geen Google Analytics? Dan legt deze pagina haarfijn uit hoe je het installeert. En vergeet daarna niet terug te komen voor onze tips!

Sluit bot traffic uit

We beginnen met een vraag die ons nog vaak gesteld wordt: Waarom krijg ik soms grote aantallen bezoekers met een sessie van 0 seconden? 

In bijna alle gevallen gaat het hier om bot traffic

Als je bijvoorbeeld adverteert op social media komen er soms grote aantallen bezoekers uit kleine plaatsjes als Ashburn en Boardman. Meestal kom je er al snel achter dat daar een groot datacenter staat. Als je een klein bedrijf bent zijn deze bezoekersaantallen al snel zo groot dat je data voor die dag onbruikbaar wordt. Maar ook voor websites met een groter publiek leveren bots ruis op in de data. 

De eerste reactie is vaak om verkeer van de desbetreffende locatie uit te sluiten van de weergave. Maar dit is slechts een emmertje onder de kraan. Je zal namelijk zien dat er binnen de kortste keren ook bots uit andere plaatsen komen. De oplossing is simpel: draai de kraan helemaal dicht! 

Google Analytics heeft een ingebouwde functie om de bij hen bekende bots uit te sluiten. Vaak staat deze filtering automatisch aan, maar vaak genoeg ook niet. Kijk dus snel even of dit bij jou goed staat. 

Je kunt bot traffic als volgt filteren:

1. Klik het tandwieltje linksonder in Google Analytics.

2. Klik op de bovenste optie in de rechterkolom: Instellingen voor dataweergave.

3. Onder je voorkeur voor valuta kun je kiezen voor Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten. Zorg ervoor dat je deze optie aanvinkt.

4. Vergeet vooral niet je nieuwe instellingen op te slaan door naar beneden te scrollen en op Opslaan te klikken. 

5. Wanneer je een geel blokje met Success in beeld krijgt weet je dat het gelukt is en is bot traffic een probleem van het verleden.

Gebruik ip filtering

De reden om Google Analytics te gebruiken is om inzicht te krijgen in het verkeer op je website. Maar daar heb je natuurlijk niks aan als je data niet klopt. Ook onze tweede tip heeft daarom betrekking op ongewenste beïnvloeding van je data. Jij en je werknemers maken namelijk ook volop gebruik van de website. De kans is groot dat je hier al eens bij stil hebt gestaan. Heb je het toen meteen opgelost? Dan ben je goed bezig en kun je deze tip overslaan. Zo niet, dan is deze stap essentieel!

Om te beginnen is het belangrijk om je IP-adres te weten. Die kun je gemakkelijk vinden op deze pagina. Deze ga je straks nodig hebben, dus als je van een uitdaging houdt kun je hem proberen te onthouden. Maar wij kiezen er meestal voor om hem even snel te kopiëren. 

We gaan ervan uit dat je jouw eigen bezoeken nooit wilt meten, dus we stellen het filter in op account level. 

Je eigen sessies filteren doe je als volgt:

1. Ga naar je Google Analytics en klik op het tandwieltje

2. Klik in de linkerkolom op de optie Alle Filters.

3. Klik op de rode knop om een filter toevoegen. Kun je deze knop niet zien? Dan heb je waarschijnlijk niet voldoende rechten.

4. Geef je filter een naam. Wij raden je aan om het filter de naam te geven van je netwerk. Daar is het IP-adres namelijk aan gebonden.

5. Hou het filter type op Vooraf gedefinieerd

6. Stel de velden in met Uitsluiten > verkeer van de IP-adressen > die gelijk zijn aan.

7. Er is nu een nieuw veld verschenen. Als je het IP-adres nog weet kun je dat hier invullen. Zo niet, dan kun je hem natuurlijk gewoon plakken. 

8. Kies nu op welke weergaven je het filter wilt instellen. Omdat het om je eigen bezoeken gaat raden wij je aan om alles toe te voegen aan de geselecteerde weergaven. Op deze manier worden je eigen bezoeken uit alle data gefilterd. 

9. Klik nu onderaan de pagina op opslaan.

Als je vast liep bij stap 3 kun je hier lezen hoe je om meer rechten kunt vragen.

Nu ben je klaar! Of nouja, alleen voor dit filter.

Je filtert nu alleen je bezoeken vanaf je huidige netwerk. Herhaal dit proces dus voor alle netwerken die jij en je collega’s gebruiken. Wil je, om wat voor reden dan ook, toch toegang hebben tot de ruwe ongefilterde data? Dan kun je een weergave maken waar je de filters niet op toepast. Hoe je een weergave maakt leggen we je in de volgende tip uit.

Wel is het belangrijk om te weten dat de filters niet werken wanneer je een VPN gebruikt. Je zou het IP-adres van je VPN natuurlijk ook toe kunnen voegen, maar dan sluit je mogelijk ook alle klanten met dezelfde VPN uit. We raden je daarom aan jouw eigen website niet met een VPN te bezoeken. 

Is het IP-adres verhaal je toch nog niet helemaal duidelijk? De onderstaande video legt uit wat een IP-adres is. En let op: de filter is pas vanaf nu van kracht. Data uit het verleden wordt niet met terugwerkende kracht gefilterd.

Gebruik meerdere Google Analytics weergaven

Misschien wil je dat bepaalde onderdelen van je organisatie enkel toegang hebben tot een deel van de data. Of mogelijk geef je externe partijen liever enkel inzicht in het gedrag van een specifieke doelgroep. Dan heb je meerdere weergaven nodig. Maar hoe maak je zo’n weergave?

Simpel.

Zo maak je een nieuwe weergave in Google Analytics:

1. Je klikt eerst op het tandwieltje linksonder in Google Analytics.

2. Vervolgens klik je boven de rechterkolom op de blauwe knop om een nieuwe weergave te maken.

3. Je wordt nu gevraagd of je bezoekersgedrag van een website of van een mobiele app wilt meten. We gaan ervan uit dat je een website wilt meten, maar deze keuze is natuurlijk aan jou. Het proces werkt hetzelfde. 

4. In het invulveld geef je de weergave een naam. Zorg ervoor dat je een naam kiest waaruit direct blijkt welke data in de weergave te zien is. We willen de Google Analytics omgeving namelijk zo overzichtelijk mogelijk houden.

5. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de tijdzone kiezen. Deze heeft betrekking op welk tijdstip bezoekers worden toegewezen. Het kan dus slim zijn om de tijdzone te kiezen waar je meeste bezoekers vandaan komen. Maar als je hiervan in de war raakt kun je natuurlijk ook gewoon de Nederlandse tijdzone kiezen.

6. Klik nu op de blauwe knop om je weergave te maken en je bent klaar. 

Door middel van filters (uitgelegd in de vorige tip) kun je instellen welke data niet in de weergave te zien zal zijn. Let er nu bij het toegang verlenen aan gebruikers op dat je ze enkel toegang geeft tot de juiste weergave. Hoe je toegang geeft wordt hier uitgelegd. 

Sluit betaalplatforms uit

Laat je gebruikers betalingen uitvoeren op je website? Dan is het goed om Google Analytics te gebruiken om inzicht te krijgen in de betalingen van je klanten. Maar het is goed mogelijk dat die betalingen niet aan de juiste bron worden toegewezen. Hierdoor heb je geen volledig inzicht in essentiële informatie.

Je weet dan niet altijd waar je omzet vandaan komt! 

Heb je bijvoorbeeld Google Ads lopen maar krijg je maar niet genoeg conversies? Misschien denkt Google Analytics wel dat je bezoekers van bijvoorbeeld PayPal komen. Tijd om dit aan te pakken! Dit doe je door op het tandwieltje te klikken en vervolgens in de middelste kolom te kiezen voor Tracking Info. Er opent zich nu een lijstje met meer keuzes. Uit deze keuzes klik je op Lijst Met Verwijzingsuitsluitingen. Klik nu op de rode knop om een verwijzing uit te sluiten. 

Zoals je ziet zijn er weinig instellingen nodig voor deze stap. Het enige wat je hoeft te doen is het domein toe te voegen waar je bezoekers kunnen betalen. Dit kan bijvoorbeeld paypal.com zijn, maar misschien zijn er wel meer domeinen die je nodig hebt. Om te kunnen zien welke domeinen Google Analytics onterecht ziet als bron van verkeer ga je, in een nieuw venster, naar Acquisitie > Alle verkeer > Verwijzingen. Als je nu de periode waarover je data ziet (rechtsboven) zo breed mogelijk maakt zie je alle verwijzingen die binnen die periode tot transacties hebben geleid. Kopieer degene die je niet wilt hebben en maak één voor één nieuwe verwijzingsuitsluitingen aan. 

Vanaf nu wordt je omzet van toekomstige betalingen met externe platforms niet meer toegewezen aan het betaalkanaal. Hierdoor heb je beter inzicht in waar je omzet vandaan komt. 

Pro tip: in sommige gevallen is je eigen website op een bepaalde manier gebouwd waardoor deze als verwijzing kan worden gezien. Je omzet wordt dan toegewezen aan jezelf! Om dit te voorkomen is het soms nodig om ook je eigen domein toe te voegen aan de uitsluitingslijst. Of dit voor jou het geval is lees je hier.

Tag Manager gebruiken in Google Analytics

Natuurlijk, de mogelijkheden van Google Analytics zijn enorm. Maar wat als het nog meer zou kunnen? Soms wil je bijvoorbeeld meer weten over dingen als scrolldiepte en clicks. Soms heb je gewoon behoefte aan het aantal keren dat een whitepaper is gedownload. Of inzicht in hoe vaak mensen op je telefoonnummer klikken. Wat als Google Analytics elke vorm van interactie tot in het kleinste detail zou kunnen meten?

Dat kan.

Het enige wat je hoeft te doen is Google Analytics linken met Google Tag Manager. Vervolgens kun je Google Tag Manager gebruiken om events aan te maken die voor iedere vorm van interactie kunnen worden geactiveerd. Vervolgens kun je gemakkelijk in Google Analytics zien of een knop überhaupt wel wordt gebruikt. Ook kun je de kracht van Google Analytics gebruiken om exact te zien welk segment de acties vaker uitvoert.

De toevoeging van Google Tag Manager is een enorme verrijking voor je inzicht. Hoewel Google Tag Manager wel wat ingewikkelder is dan Google Analytics zijn de mogelijkheden die het biedt de moeite zeker waard! 

Heb je toch hulp nodig bij het instellen van je Google Tag Manager? Mail mij gerust op kevin@cadform.nl.

Stel je taal in op Engels

So, how’s your English? Je kennis van de Engelse taal kan namelijk van grote waarde zijn in Google Analytics. Het maakt namelijk niet uit hoe goed je Google Analytics kunt gebruiken, iedereen loopt wel eens tegen problemen aan. De ene keer werkt iets niet zoals het hoort, en de andere keer snap je het eigenlijk niet zo goed. Je hoeft je er niet voor te schamen dat je dan al snel rond gaat zoeken op het internet. 

Maar waar zoek je eigenlijk naar?

Vaak gebruik je dan letterlijk de Nederlandse termen die je in Google Analytics ziet staan. In sommige gevallen is dit geen probleem. Maar meestal is de kans veel groter dat je de oplossing vindt als je op de Engelse benamingen zoekt. Daarnaast is het vele malen makkelijker om tutorials te volgen als alles dezelfde naam heeft als bij degene die het uitlegt. Iets om te overwegen dus. Of zoals de Engelsen zouden zeggen: “Something to consider!

Zo verander je de taal van Google Analytics:

1. Klik op het tandwieltje linksonderin.

2. Boven de drie kolommen staan nu twee tabjes: Beheer en Gebruiker. Klik op Gebruiker.

3. Klik op taal en vul de nieuwe taal in.

Nog beter Google Analytics gebruiken?

Natuurlijk helpen onze tips je goed op weg Google Analytics beter te gebruiken. En goed gebruik van de tool is van groot belang. We willen je hier dan ook graag tot in detail bij helpen. Maar om dat te doen is geen blog lang genoeg. Aarzel daarom niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen als je meer hulp nodig hebt. Dit kun je doen door een mailtje te sturen naar kevin@cadform.nl. Ook als je iets gewoon niet helemaal hebt begrepen. We helpen je graag verder om zowel jouw klanten als jezelf zo goed mogelijk te bedienen met Google Analytics!