De timing van je uitingen kan een enorm verschil maken. Bedrijven als Heineken en bol.com posten daarom aan de lopende band inhakers. Deze zijn vaak veelbesproken en zorgen ervoor dat het merk op een positieve manier blijft hangen bij de ontvanger. Een leuke inhaker op de actualiteit getuigt dan ook van een goed gevoel voor humor. Daarnaast geeft het aan dat je bedrijf maatschappelijk betrokken is en snel in kan spelen op nieuwe situaties. De sympathie die dit opwekt bij ontvangers is vervolgens weer erg goed voor je merkimago. Inhakers bieden dus maar wat veel kansen. En wat is nou een beter moment om je kunsten te laten zien dan rond de feestdagen?

In de basis is een inhaker niets meer dan een link tussen een merk en de actualiteit. Voeg hier wat humor aan toe en je bent er al. Maar hoe vind je nou die link? De kunst is vaak om hier enkel een klein beetje creativiteit aan toe te voegen. Zo kun je in het volgende voorbeeld van McDonalds zien dat er al zelfs in twee dingen die in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben, frietjes en een kerstboom, een overeenkomst te vinden is. Ook IKEA heeft deze aanpak toegepast. In dit geval blijkt dat hun kast prima kan fungeren als kerstboom, als je maar genoeg boeken hebt.

Vorm is dus een link die bijna altijd wel te leggen is. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je graag iets meer diepgang meegeeft aan je inhaker. Dat is precies wat Univé ook dacht. De verzekeraar zag de kans om een woordgrapje te maken over de term opstalverzekering en het Sinterklaasfeest. De goedheiligman heeft namelijk een paard en kan daarom wel zo’n opstalverzekering gebruiken. Dit humoristische eindresultaat brengt hoe dan ook een glimlach op het gezicht van de ontvanger. Doel bereikt!

Sinterklaas die op de achtergrond wegloopt van een stal waar zijn paard in staat. De tekst "Zelfs Sinterklaas maakt gebruik van onze OpStalverzekering!" is eroverheen gezet.

Het maken van een inhaker hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Wanneer je beschikt over een gezonde dosis humor en creativiteit kun je er in no-time succes mee behalen. Maar omdat we ons goed kunnen voorstellen dat je meer inspiratie kunt gebruiken (en het natuurlijk leuk is om inhakers te zien 😉 ) hebben we nog meer voorbeelden voor je.

Het volgende voorbeeld ontstond bij Gamma toen het nieuws uitkwam dat er weer geen Elfstedentocht plaats zou kunnen vinden. De bouwmarkt vond de link met een van hun producten: de tochtstrip. Met het gebruik van deze strip is er namelijk ook geen tocht! Vervolgens hebben ze de strip uitgelegd als een Elfstedentocht route en de kans gegrepen om hun filialen in Friesland erlangs te plaatsen. Een knap staaltje denkwerk en creativiteit!

De tochtstrip van Gamma is uitgelegd als een infographic van de route van de elfstedentocht. De tekst erboven is "Géén tocht?!" en langs de 'route' worden de Gamma filialen van Friesland aangegeven.

We gaan verder met de inhaker van bol.com. De online allesverkoper staat bekend om de scherpe opvattingen en sterke inhakers. Het onderstaande voorbeeld heeft betrekking op de feestdagen. Omdat veel families rond deze tijd gezellig samen gaan eten (zo ging dat in de goede oude tijd…) maakte bol.com van de gelegenheid gebruik om volgers erop te wijzen dat de webshop kookboeken verkoopt. Vervolgens geeft de website van bol.com altijd aan wat mogelijk gerelateerde en dus ook interessante artikelen zijn. In deze inhaker bieden zij daarom direct een boek aan waarin je alvast kunt lezen hoe je tijdens het kerstdiner je schoonmoeder kunt managen.

bol.com facebook post. "Je bekeek: Jamie's kerstkookboek" met daarnaast "Ook interessant: Hoe manage je je schoonmoeder?" De caption bij de afbeelding is "Echt álles voor een geslaagde kerst"

We begonnen dit artikel door Heineken te noemen. Het biermerk deinst er namelijk ook niet voor terug om regelmatig inhakers te delen. Om in de decembersfeer te blijven hebben we de volgende gekozen. Heineken zocht een goede reden om hun alcoholvrije biervariant nog eens extra onder de aandacht te brengen. Het enorm bekende sinterklaasliedje ‘O, kom er eens kijken.’ leende zich dan ook goed om het 0.0 aspect van het product uit te lichten. Om nog eens extra te benadrukken dat het hier om het liedje gaat heeft Heineken in de caption de, uiteraard aangepaste, volgende zin te verwerken met muzieknoten ernaast.

Een 3-pack van 0.0 biertjes van Heineken in een openstaande koelkast. De tekst "0.0 kom er eens kijken!" staat erboven en de caption is "Wat ik in de koelkast vind!"

Natuurlijk kunnen we nog wel uren zo doorgaan, maar nu is het dan toch echt aan jou! Het is bijna kerst en er spelen een heel aantal omstandigheden waar kansen liggen om een leuke inhaker op te bedenken. Vergeet geen goede hashtags toe te voegen, zo haal je ook in deze tijd het meeste uit je social media! Heb je toch wat hulp nodig? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Je kunt Cadform altijd bereiken op 030 239 3119.