Ben jij al aan de slag met je marketingplan voor 2020? Social media zijn hierin natuurlijk niet meer weg te denken. Net als consumenten maken ook bedrijven tegenwoordig dankbaar gebruik van de vele mogelijkheden van platforms als Instagram, Facebook en LinkedIn. Met name die laatste is in het dagelijks gebruik nog altijd sterk groeiende. LinkedIn wordt daarmee meer en meer een aantrekkelijk netwerk- én kennisplatform om op te acteren als organisatie. In deze blog delen we graag een paar interessante voordelen van het zakelijk inzetten van LinkedIn in jouw marketingplan voor 2020.

1. Grotere naamsbekendheid en uitbreiding van je netwerk

Door verschillende platformen tactisch in te zetten bereik je een groter deel van je doelgroep. Elk medium leent zich daarbij voor een andere vorm van content. Waar Instagram en Youtube ideaal zijn voor visuele content, is LinkedIn weer meer toegankelijk voor tekstuele content. Denk dan bijvoorbeeld aan blogs, afgewisseld met luchtige posts over het behalen van een mijlpaal of over een interessante brainstormsessie. Met een bedrijfspagina kun je je bedrijf of organisatie in de picture zetten en daarmee aan je naamsbekendheid bouwen.

2. Het platform voor informatieve content

Een bedrijfspagina op LinkedIn is uitermate geschikt voor het delen van zakelijk informatieve content. Je kunt berichten en artikelen delen die te maken hebben met je bedrijf. Daarnaast kun je vacatures op je pagina delen om hiermee in contact te komen met potentiële nieuwe medewerkers. Ook kun je informatie geven over nieuwe projecten en ontwikkelingen, waarmee je je volgers op de hoogte houdt en indirect in contact blijft met je doelgroep. Behalve voor teksten wordt LinkedIn ook gezien als hét platform voor andere informatieve, deelbare content zoals infographics, podcasts, video’s en webinars. Natuurlijk geldt dat je content deelt die interessant is voor jouw ideale klanten. Bedenk dus altijd of de content die je deelt via je bedrijfspagina ook interessant voor hen is. Maak er geen verkoopfolder van, maar deel waardevolle kennis en leuke nieuwtjes.

3. Betere online vindbaarheid

Een bedrijfspagina op LinkedIn draagt bij niet alleen bij aan je vindbaarheid op het platform zelf, maar ook in zoekmachines als Google. Net als bij de SEO (zoekmachine optimalisatie) voor je website draait het hier vooral om kwaliteit. Zorg ervoor dat je bedrijfspagina volledig is en dat de content van toegevoegde waarde is voor de doelgroep.

De woorden die je gebruikt op je zakelijke LinkedInpagina kunnen bezoekers naar je pagina toe trekken. Kies daarom voor belangrijke zoekwoorden (keywords) in de titel van je pagina en bij de bedrijfsomschrijving. Google indexeert dit namelijk, zodat je bedrijfspagina op dat zoekwoord eerder naar voren komt in Google en bij LinkedIn zelf. Ook kun je de zoekwoorden combineren met de ‘specialismen’ op je LinkedIn pagina. Bij het gedeelte specialismen kun je namelijk twintig verschillende trefwoorden invullen die voor zoekmachines belangrijk zijn om jouw bedrijfspagina te indexeren en voor de gebruikers vindbaar te maken.

Gebruik je op dit moment hashtags om je vindbaarheid te verbeteren? De kans is groot dat dit beter kan. Onze blog over hashtags voor Instagram is ook zeker toe te passen op LinkedIn!

4. Statistieken bedrijfspagina

Een ander voordeel van een bedrijfspagina, ten opzichte van een persoonlijke pagina, is dat over alle berichten die je plaatst statistieken worden verzameld. Zo kun je bijhouden wat wel goed en wat minder goed werkt. Op basis daarvan neem je vervolgens beslissingen over volgende content die je wilt delen. Daarnaast zie je waar je volgers vandaan komen. Dat is weer handig wanneer je wilt gaan adverteren op LinkedIn. Je kunt deze specifieke regio’s uitkiezen om producten of diensten te promoten of juist proberen om extra naamsbekendheid te creëren in de regio’s waar je doelgroep nog niet wordt bereikt.

Nu je weet waarom ook jouw bedrijf LinkedIn zakelijk nodig heeft kun je een pagina aan gaan maken. Alles over hoe dat precies werkt is hier te lezen!