een interview
Vorig jaar verruilden we ons klassieke pand aan de Vecht in Breukelen voor een plekje in creatieve broedplaats Het Nieuwe Kantoor in Utrecht. Green Badger hield daar onlangs een kennissessie over het opzetten van je salesproces. Omdat wij vanuit onze nieuwe propositie nog aan het pionieren waren, zagen we hier kansen voor een samenwerking. In opdracht van Green Badger hield Astrid van Contentbureau Corner een interview met onze directeur Sjoerd van der Stok over onze propositie en unieke kijk op marketing.
Mee met de tijd
Sjoerd van der Stok, directeur van marketingbureau Cadform, wordt er soms een beetje moe van: al die voorspellingen over dat print ten dode opgeschreven is en hoe de focus op online strategie bedrijven gouden bergen zou opleveren. “Natuurlijk zien wij ook de markt veranderen. Niet voor niets zijn we 15 jaar geleden al begonnen om b2b-bedrijven te helpen bij de transitie van offline naar online. Die transitie is nog steeds gaande eigenlijk. Maar dat betekent niet dat je per definitie enorm moet gaan investeren in je online strategie. Het gaat om wat voor jouw bedrijf goed werkt. Wij hebben geen standaard plaatje dat we verkopen als succesformule. Mijn vader ging 35 jaar geleden als een van de eersten echt redeneren vanuit de klant. En dat doen we nog steeds.” Cadform start altijd met een quickscan: waar sta je en waar heb je behoefte aan? Want misschien heeft het ene bedrijf niets aan adverteren via Instagram. En misschien kan voor een ander bedrijf drukwerk nog steeds van belang zijn. Want ook nu willen mensen toch nog graag iets vasthouden van papier, iets uitdelen met het logo van het bedrijf erop, merkt Sjoerd. “Mijn vader is begonnen als formulierenspecialist. Het bedrijf is uitgegroeid tot expert op het gebied van corporate drukwerk. We bieden die diensten nog steeds aan, maar in mindere mate én in een modern jasje, passend bij de behoeften van deze tijd.”
snel schakelen
“Je moet om je heen blijven kijken”, stelt Sjoerd. “Waar heeft de markt behoefte aan? Meegaan in de tijd en jezelf opnieuw uitvinden móét wel, anders heb je geen bestaansrecht. Dat vraagt een andere kijk van mensen, de bereidheid om in te spelen op wat komt. Je moet erg flexibel zijn. Maar het is in elk geval nooit saai!” Om mee te blijven bewegen met de markt, is het onvermijdelijk om de blik ook regelmatig naar binnen te richten. “Wat willen we uitstralen, waar zou onze focus moeten liggen, welke rol willen we vervullen. Het is goed om je eens drie dagen op te sluiten om daarover na te denken en dan veranderingen door te voeren. Niet om de haverklap natuurlijk, je moet wel een koers hebben. Wij hebben nu een nieuwe propositie opgesteld voor drie jaar. Daarna gaan we evalueren. Vanuit deze ervaringen kunnen we ook weer klanten adviseren en bijstaan.”
Marketing as a service
De belangrijkste verandering is dat Cadform als marketingbureau haar blik verschuift van corporate naar het mkb. Sjoerd van der Stok: “In het mkb is meer dynamiek, draait het niet om één expertise. De mkb-klant wil bijvoorbeeld niet alleen een mooi vormgegeven website met relevante teksten, maar wil ook gebruikmaken van online marketing en actief zijn op social media. Wij hebben dat allemaal in huis, dan hoeven ze niet overal losse bedrijfjes voor in te huren. Speciaal daarvoor hebben we het ‘marketing as a service’- concept, een flexibele abonnementsvorm op het gebied van concept, creatie, content en campagnes. Het is mooi om met elkaar te bouwen aan de uitstraling van een merk. Eerst hadden we vooral een uitvoerende rol op het gebied van traffic en opmaak, nu hebben we ook de creatieve handjes om te helpen met concept en strategie.”
samenwerking met green badger
Met structuur in het salesproces helpt Green Badger ons om onszelf beter op de kaart te zetten en van daaruit nog beter in te spelen op wat de toekomst vraagt. Jezelf transformeren als organisatie blijft altijd nodig. Wij hebben daar al 35 jaar ervaring mee. We weten wat er was, hoe het nu is en wat er komt. Die combinatie is onze kracht.
Interesse gekregen in het ‘marketing as a service’-concept? Dan is Cadform misschien wel het marketingbureau voor jou!
Het originele interview is te vinden op www.greenbadger.nl.