Online marketing in de spotlight: een verzameling technieken om online beter zichtbaar te zijn

Online marketing, een steeds belangrijkere term in de digitale wereld. Maar wat komt daar nou precies bij kijken? Onze online marketing specialist Kevin geeft in deze blog inzicht met welke vormen van online marketing hij zich bezig houdt bij Cadform.

Makkelijk gevonden worden in Google (SEO)

Er zijn ontelbaar veel redenen om je browser te openen. Zo ben je de ene keer op zoek naar nieuwe schoenen, wil je de andere keer het laatste nieuws weten en vraag je je soms gewoon af hoe die ene acteur ook alweer heette. Ook al hebben we bijna nooit dezelfde intentie, onze eerst bezochte website is toch altijd dezelfde: Google. Anno 2022 begint maar liefst 93% van onze browsersessies met een zoekopdracht op deze bekende zoekmachine. Maar zeg eens eerlijk, wanneer heb je voor het laatst op pagina twee van de zoekresultaten gekeken? Ben je daar überhaupt al eens geweest? Voor 19 van de 20 mensen is het antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Want hoewel we Google nog zo graag gebruiken, we willen er ook zo snel mogelijk weer weg. Je moet er niet aan denken dat jouw bedrijf dan niet op de eerste pagina genoemd wordt… Maar hoe bepaalt Google nou wie er wel en niet belangrijk zijn?

Het liefst wil Google dat haar gebruikers direct op de beste website terecht komen. Een tevreden gebruiker komt de volgende keer immers terug. Daarom hebben ze een aantal criteria opgesteld waarop ze iedere site punten geven. Om dit te kunnen doen heeft Google een enorm aantal ‘bots’ die voortdurend het hele internet lezen. Zie deze bots als een soort jury; ze bezoeken je site en geven een score voor alle criteria. Is je site bijvoorbeeld goed toegankelijk voor slechtzienden? Heb je goede en gestructureerde content? Wordt er over je gepraat op andere sites? En ben je eigenlijk wel mobielvriendelijk? Wanneer een bot je overal een score voor heeft gegeven, plaatst Google je in de ranglijst. Vervolgens worden voor ieder zoekwoord de tien meest relevante sites met de hoogste score op pagina 1 getoond. 

Search Engine Optimisation, SEO dus, is de kunst om jouw website precies zo te optimaliseren dat Google er enthousiast van wordt. Dit is vaak een grote klus en het kan een aantal maanden duren voordat de resultaten zichtbaar worden. Daarnaast werkt ook Google lekker door met het verbeteren van hun algoritme en beoordeelt de jury morgen dus weer op iets andere punten dan vandaag. Toch is goede SEO een van de beste investeringen die je kunt doen. In meer dan de helft van de gevallen klikken we namelijk op een van de bovenste drie zoekresultaten. Het vertrouwen in Google is zo groot, dat bijna 30% van alle mensen, misschien wel zonder na te denken, op de nummer één klikt. 

Laten we weer even terug gaan naar het voorbeeld van schoenen kopen. Wanneer iemand in Google zoekt naar ‘schoenen kopen’, is de kans erg groot dat diegene, je raadt het al, schoenen gaat kopen. Per maand zijn er ongeveer 4.400 mensen die precies dat intypen. Sta jij met je schoenenwinkel bovenaan voor dat zoekwoord? Dan komen er iedere maand dus ongeveer 1.320 potentiële klanten naar je website. Laten we het iets breder trekken: iedere maand zoeken 135.000 mensen op ‘schoenen’. Eerlijk is eerlijk, deze mensen hebben een minder duidelijke koopintentie. Maar door op de eerste plaats te staan voor dit zoekwoord haal je wel zo’n 40.000 mensen met interesse in schoenen naar je schoenenwinkel. En dat iedere maand weer!

Betalen om bovenaan te staan in Google (SEA)

Beginnen je handen al te jeuken? Of zegt je nuchtere verstand dat het niet zo makkelijk kan zijn? Hoewel er niets aan de cijfers gelogen is moet ik toegeven dat goede SEO een hele uitdaging kan zijn. Soms is de concurrentie gewoon te groot en lijkt zelfs het halen van de eerste pagina een onmogelijke opdracht. Hoewel een beetje SEO altijd beter is dan helemaal geen SEO, kun je in dat geval ook kiezen voor een SEA strategie. SEA staat voor Search Engine Advertising, en hoewel het resultaat ervan hetzelfde is, is de aanpak dat allerminst.

Zoals de naam al weggeeft, is er bij SEA sprake van adverteren. Eigenlijk maak je bij deze strategie gewoon keiharde afspraken met Google. In andere woorden: je gaat ze betalen. Je geeft aan op welke zoekwoorden je gevonden zou willen worden en vertelt ze welk bedrag jij er maximaal voor over hebt om één bezoeker binnen te halen. Als jij meer biedt dan je concurrenten zet Google je helemaal bovenaan in de lijst. Zelfs nog boven de SEO resultaten (die worden ook wel de organische zoekresultaten genoemd). Afhankelijk van het zoekwoord kan dit bod variëren van 50 cent tot wel 20 euro in extreme gevallen en alles ertussenin. Nu hoor ik je denken: “Als ik met mijn schoenenwinkel €0,50 moet betalen voor ieder van die 40.000 bezoekers hou ik het nog geen week vol.” En daar heb je een goed punt, al hangt het er natuurlijk wel vanaf hoeveel van die mensen iets bij je kopen. Als je namelijk 30 euro netto winstmarge op een paar schoenen pakt, hoeft maar één op de 67 bezoekers iets te kopen om quitte te spelen. Volg je het nog een beetje? 

Gelukkig is dit voorbeeld puur theoretisch. Google vraagt je namelijk gewoon hoeveel budget je per dag zou willen uitgeven. Als jij hooguit bereid bent om 10 euro per dag uit te geven en 50 cent over hebt voor één bezoeker, laat Google je advertentie iedere dag zien tot er twintig keer op geklikt is. 

In beeld blijven bij je bezoekers (remarketing)

Stel je voor, we hebben een goede SEO/SEA mix afgesteld en de bezoekers stromen binnen. Dan begin je dat hopelijk te merken aan je aantal website bezoeken en keiharde omzet. Toch is het zo dat je op die manier nog steeds een groot aantal potentiële klanten de deur uit laat lopen. Deze mensen hebben je gevonden via Google, dus de kans is groot dat ze daarvóór nog nooit van je gehoord hadden. En geef eens toe, zou jij direct iets kopen bij een winkel die je nog niet kent? Ik wil er zelf in dat geval toch nog even over nadenken. En met mij denkt zo’n 92% van de mensen er hetzelfde over. Maar, tenzij we het product écht nodig hebben, komen we er eigenlijk niet meer op terug. Misschien vergeten we het gewoon, doet een andere kostenpost zich voor of zijn die oude schoenen ook nog wel prima. En zelfs als we wel willen kopen, waarom zouden we dan als een trouwe hond teruggaan naar die ene site waarvan we drie pagina’s hebben bezocht? Om eerlijk te zijn ben ik zelfs alweer de naam vergeten… 

Met ons rekenvoorbeeld hoefde maar één op de 67 mensen een aankoop te doen. Met die 8% die wel bij het eerste bezoek afrekent, zouden we dus makkelijk kunnen toekijken terwijl het systeem zijn werk doet, but where’s the fun in that? We hebben tenslotte gewoon betaald voor het binnenhalen van de 92% die zonder iets te kopen de winkel uitloopt. Precies om deze reden bestaat er ‘remarketing’. Met remarketing toon je advertenties aan de mensen die je site bezocht hebben. Net als met SEA gaat betalen ook hier per bezoeker en hebben we de volledige controle over onze eigen portemonnee. Gebruik deze advertenties bijvoorbeeld om je bezoekers te overtuigen van je kwaliteit en betrouwbaarheid. Of beter nog: vertel ze over je welkomstkorting of houd ze een filmpje van een tevreden klant voor! Door remarketing breed in te zetten op YouTube, Google Display, Instagram en Facebook zorg je ervoor dat je bezoekers weer terugkomen. En deze keer hebben ze het gevoel je te kennen, en heb jij ze overtuigd om voor jou te kiezen. Voegen ze nu schoenen toe aan hun winkelwagentje, maar rekenen ze alsnog niet af? Dan laten we ze gewoon de tofste foto’s van precies die schoenen zien, overal waar ze online komen.

Let wel op: remarketing maakt gebruik van cookies, en daar gaat de komende jaren het een en ander aan veranderen. In dit artikel gaan we niet in op de nieuwste privacy ontwikkelingen, maar als je geïnteresseerd bent kun je hier onze volledige, ietwat technische, uitleg lezen.

Contact onderhouden met klanten (e-mailmarketing)

Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen je site een aantal keer bezocht hebben en converteren (zo noemen we het verrichten van een gewenste actie, bijvoorbeeld het afrekenen). Maar soms willen ze net die laatste stap niet zetten. In dat geval kan e-mailmarketing het verschil maken. Als ik je nu bijvoorbeeld zou vragen om je favoriete kledingmerk te noemen, is de kans groot dat je een merk noemt waar je recent een mail van hebt gehad. Door te mailen blijf je als merk namelijk top of mind. En dat op een veel goedkopere manier dan met advertenties! Het feit dat mensen al meerdere keren terugkomen is een duidelijk signaal dat ze wel degelijk interesse hebben. Bedenk dus een goede reden waarom zij mails van je willen ontvangen en maak die duidelijk.

Een simpel voorbeeld is het per mail versturen van een kortingscode. De potentiële klanten geven dan hun mailadres en geven je toestemming om hen te mailen. Dankzij deze toestemming worden je bezoekers vele malen meer waard. Zo ben je hier namelijk niet meer enkel afhankelijk van het eerder benoemde ingewikkelde fenomeen van cookies. Door gebruik te maken van e-mailmarketing kun je je doelgroep op een gepersonaliseerde manier op de hoogte houden van acties en productontwikkelingen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een van je mails leidt tot een conversie, maar anders heb je er in ieder geval alles aan gedaan om het zover te laten komen. Ook bij klanten die wel degelijk hebben geconverteerd is het belangrijk om op deze manier mailcontact in stand te houden. Het post-purchase proces is immers de belangrijkste factor om ervoor te zorgen dat klanten de volgende keer weer bij je terugkomen. 

Altijd blijven zoeken naar verbeteringen (data-analyse)

Soms kan het gebeuren dat je alles goed doet, maar de resultaten toch tegenvallen. Je haalt voldoende van de juiste mensen naar je site, herinnert hen op een goede manier aan je producten of diensten en ziet dat ze terugkomen voor een tweede of zelfs derde bezoek. Maar toch komen er niet genoeg orders binnen of staat de telefoon niet roodgloeiend. In dat geval is het belangrijk om data te analyseren. Als de juiste mensen op je website komen maar niet converteren, zit de fout waarschijnlijk in je site zelf. Is het makkelijk om er te vinden wat je zoekt? Is de lay-out sturend genoeg of eindigt iedereen onbewust op de verkeerde pagina’s? Om dit soort dingen te achterhalen heb je tracking tools nodig. Er zijn tal van dit soort tools die het mogelijk maken om exact te achterhalen wat mensen nou eigenlijk op je site doen. Door hier kritisch naar te kijken vind je meestal een pijnpunt in de customer journey. Een simpele A/B test kan dan vaak al vlot uitsluitsel geven over hoe je de situatie weer snel op de rit kunt krijgen. 

Benieuwd hoe we online marketing bij jou kunnen toepassen? Ik help je graag op weg!
Maak gerust een afspraak voor een kop koffie: 030 – 23 93 119.

Kevin Kloosterman
Kevin Kloosterman
Ik analyseer het liefst data om te ontdekken hoe het verkoopproces nog beter kan. De soms ongrijpbare toevoeging van neuromarketing en gedragspsychologie maakt dit proces voor mij nog waardevoller.