QR codes: 3 briljante manieren om ze te gebruiken

QR codes zijn misschien wel de meest onderschatte tool in de marketing. En waar ze vaak alleen maar doorlinken kunnen ze zoveel meer dan dat!

QR codes: waarom?

QR codes zijn misschien wel de meest onderschatte tool in de marketing. Er wordt vaak gedacht dat niemand ze echt gebruikt, maar niets is minder waar: maarliefst 25% tot 30% van de bevolking in ontwikkelde landen maakt gebruik van de geblokte doorverwijzer.

De afkorting QR staat voor Quick Response. Het scannen van QR codes is dan ook enorm snel en gemakkelijk. Richt simpelweg de camera van je telefoon op de code en de knop naar de inhoud verschijnt vanzelf. De brug van offline naar online wordt een stuk kleiner nu je niet langer hele links of telefoonnummers over hoeft te typen. Zelfs wanneer ze ergens digitaal in je scherm staan hoef je er vaak alleen maar op te klikken. 

QR codes kunnen dus leiden tot een grote hoeveelheid extra traffic. Maar hoe maak je ze nou eigenlijk? Gelukkig is ook dit erg simpel. Er zijn namelijk talloze tools om jouw call to action te converteren in een QR code. Het gebruik hiervan is in veel gevallen gratis en geheel vanzelfsprekend. Vervolgens kun je zelfs zien hoeveel mensen je code scannen!

1. De creatieve QR code

Vaak is niet eens het hele vierkant nodig om de benodigde informatie over te brengen. Dit biedt de mogelijkheid om iets leuks en creatiefs in het midden van de code te maken. Dit kun je zo gek maken als je zelf wilt. In deze voorbeelden is de code zelfs verwerkt in allerlei soorten artworks. Hoewel je daardoor op het eerste gezicht niet zou zeggen dat het om een QR code gaat, is de functie niet verloren gegaan. Probeer ze maar eens te scannen! 

Natuurlijk hoef je zelf niet zo ver te gaan. Gelukkig zijn er dan ook tal van voorbeelden hoe je jouw QR code een creatieve look kan geven. Tegenwoordig ben je namelijk niet meer gebonden aan de generieke zwart witte look. Zet simpelweg je logo op de achtergrond, pas de kleuren aan of verwerk de code in een groter geheel. 

2. Een diepere laag

In deze tijd waarin afstand houden de norm is, is het belangrijk om duidelijk aan te geven wat er van bezoekers wordt verwacht. Maar in sommige gevallen is fysiek aanwezig zijn niet eens meer nodig. Waarom zou een makelaar bijvoorbeeld nog een open huis organiseren als je door middel van een QR code op het te koop bord een virtuele rondleiding kunt tonen aan alle geïnteresseerden?

De codes worden vaak gebruikt als een link vanuit een fysieke omgeving naar een website. Maar zoals uit het voorbeeld al bleek kan een QR code zoveel meer dan enkel linken naar een visitekaartje. En je hoeft geen makelaar te zijn om deze creativiteit toe te passen: neem bijvoorbeeld het gebruik van de codes op flessen drank om direct cocktail-recepten te vinden of QR codes op wandelroutes om een diepere laag informatie te kunnen geven aan de geschiedenis van het gebied. Een ander enorm creatieve toepassing vond plaats in een bar.

3. Betalen met QR

Betalingen worden geregeerd door gemak. Steeds meer cash betalingen worden vervangen door pin en ook mobiele betalingen maken een opmars. En terwijl dit sowieso al de trend was, is contactloos betalen in een stroomversnelling gekomen door de coronacrisis. Ook QR codes bieden enorm veel potentie wat betreft betalingen.

De onderstaande video legt haarfijn uit hoe deze betalingen werken en waarom iedereen er veilig gebruik van kan maken. 

Het is dus duidelijk: QR is meer dan een buzzword, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Dus wanneer je de volgende keer bezig bent met crossmediale uitingen, vergeet dan niet dat de QR code misschien wel de perfecte optie kan zijn. Heb je nog vragen of kan je hulp gebruiken met het toepassen van de techniek? Aarzel dan niet om contact op te nemen via info@cadform.nl of +31 30 239 3119.

Kevin Kloosterman
Kevin Kloosterman
Ik analyseer het liefst data om te ontdekken hoe het verkoopproces nog beter kan. De soms ongrijpbare toevoeging van neuromarketing en gedragspsychologie maakt dit proces voor mij nog waardevoller.