Meer organisch verkeer. Meer conversies. Welke ondernemer wil dat nou niet? En heb je al eens naar je SEA-doelstellingen gekeken? Een CRO audit gemaakt misschien? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de enhanced e-commerce via de Google Analytics plug-in… We komen dergelijke buzzwords regelmatig tegen in het werkveld van online marketing en communicatie. Het zijn er zelfs zo veel dat het soms fijn kan zijn om even te worden bijgepraat. MKB’ers laten zich er soms door verleiden tot allerlei grootse marketingcampagnes voor hun organisatie. Maar past dat wel bij hun behoefte?

Weet wat je inschakelt

Je weet alles van jouw organisatie en jouw product, maar niet van websites, zoekwoorden en e-mailacties. Dan is het handig om iemand in te schakelen die daar wel alles van af weet en je kan adviseren. Veel ondernemers doen dat dan ook. Maar in gesprekken met mkb’ers valt ons op dat experts regelmatig gouden bergen beloven die met allerlei (online) marketingtoepassingen binnen te halen zouden zijn. Adverteren op Facebook, inzetten op leadgeneratie en conversie-optimalisatie: allerlei toepassingen worden uit de kast gehaald en verwerkt in een groots plan. Als leek op dit gebied laat je je misschien wel gemakkelijk imponeren door al deze buzzwords en stem je in met een grote marketingcampagne. De gouden bergen blijven echter uit. Hoe kan dat?

Inventarisatie

Het is soms moeilijk om door de buzzwords het bos te zien. Maar als je zelf niet weet wat ze betekenen, hoe weet je dan of je het nodig hebt? Wat ons betreft is dat dan ook stap 1: inventariseren waar een organisatie behoefte aan heeft. Misschien zit de doelgroep voor je product wel helemaal niet meer op Instagram, heeft adverteren op dat platform dan nog wel zin? En misschien is je website nu niet goed vindbaar in Google, maar kan dat met een paar kleine aanpassingen verbeterd worden zonder dat gelijk een nieuwe website met nieuwe huisstijl nodig is.

Maatwerk via eerlijke marketing

Factoren als financiën, persoonlijke omstandigheden, fluctuatie in personeel, variaties in klantenbestand enzovoorts, kunnen van invloed zijn op wat een organisatie nodig heeft aan online marketing en communicatie. De groots opgezette marketingcampagne die de gouden bergen moet binnen halen, kan dan ineens zijn doel voorbij schieten of een blok aan het been worden. Een flexibele invulling van je marketingbudget, maandelijks afgestemd op jouw behoefte zorgt volgens ons dan ook voor meer impact dan een alles-tegelijk-aanpak. Laat je dus niet door allerlei buzzwords verleiden tot een grote campagne als dat niet past bij je behoefte. Kies voor maatwerk. Kies voor Cadform.

Wist je trouwens dat het van enorm belang kan zijn om de juiste hashtags in te zetten voor campagnes op social media? Hier een aantal voorbeelden van hoe dat vaak mis gaat.