6 manieren om hashtags NIET te gebruiken op Instagram

Hashtags gebruiken is een krachtige manier om het meeste uit je socials te halen. Maar lang niet iedereen doet het op de juiste manier!

Hashtags gebruiken is een enorm krachtige manier om het meeste uit je social media te halen. En we willen allemaal de beste Instagram hebben. Het is dan ook niet voor niets dat bijna ieder bedrijf op Instagram intensief hashtags gebruikt.

Maar lang niet altijd op de goede manier! Wanneer je hashtags verkeerd inzet kunnen ze zich heel makkelijk tegen je keren. Daarom geven wij je zes voorbeelden van worst practices.

1.   De Spammer

We trappen dit lijstje af met een veelvoorkomend voorbeeld: de spammer. Deze Instagram gebruiker zet het liefst honderd hashtags onder zijn content. Het idee hierachter is dat de post in zoveel mogelijk zoekopdrachten naar boven komt. Het effect hiervan?

Weinig!

Er zijn namelijk weinig mensen die Instagram doorzoeken op basis van de twintigste tag die jij kon bedenken. Daarnaast wordt de volger die wel echt interesse heeft in je content vaak afgeschrikt door de overload aan hashtags. Het grote aantal kan namelijk wanhopig overkomen of zelfs worden gefilterd als spam.

Wij adviseren je dus nooit meer dan drie hashtags per post te gebruiken. Maar mocht je ze wel in grote getalen willen toevoegen, om wat voor reden dan ook, zorg dan dat je ze in de reacties zet. Op deze manier worden ze niet direct gezien maar komen ze nog wel naar boven in zoekopdrachten.

2. #telangehashtagsdieniemandleest

Wacht, wat staat daar eigenlijk?

De kracht van het magische hekje zit juist in het makkelijke gebruik. Als je lezer eenmaal door heeft wat er nou eigenlijk staat is het onwaarschijnlijk dat de zin blijft hangen. En denk je dat ze het daarna overtypen en zelf gaan gebruiken?

Waarschijnlijk niet!

De enige reden om een extreem lange hashtag mag gebruiken is satire.

Pro tip: gebruik hoofdletters om aan te geven waar woorden beginnen. Zo stond er laatst ergens #wholetitin wat een stuk leesbaarder was geweest in de vorm van #WhoLetItIn.

3.   The Not So Special One

We snappen het: je wilt erbij horen. Maar wat heb je eraan als jouw content verloren gaat in de berg van miljoenen andere posts die dezelfde hashtags gebruiken. Wat is dan eigenlijk nog het nut van het toevoegen van #instagood?

Een ander veelgebruikt voorbeeld is #tbt. Dit staat voor Throwback Thursday en is natuurlijk een ander geval. Hierbij doe je namelijk met jouw content mee aan een groter geheel. De #tbt geeft hiermee aan dat de post een nostalgische lading moet overbrengen en voegt daarmee daadwerkelijk iets toe aan de boodschap.

Om te zorgen dat je volgers jouw hashtag zelf ook gaan gebruiken is het handiger om iets unieks te kiezen. Hiermee creëer je je eigen haakje voor je fans om hun posts aan te hangen. Ook is deze dan makkelijk offline te communiceren zodat je nog beter je online als offline aanwezigheid op elkaar kunt aansluiten.

Een goed voorbeeld hiervan is KitKat. De chocoladeverkoper heeft hun alom bekende slogan “have a break, have a KitKat” omgezet in de hashtags #HaveAbreak en #mybreak. De eerste variant zet aan tot actie en de tweede is vanuit het perspectief van de gebruikers. Deze worden hiermee aangespoord om #mybreak toe te voegen aan hun foto’s. Hierdoor ontstaat er een collectie die bijna alleen maar door KitKat-eters wordt gebruikt, waar het bedrijf makkelijk kan monitoren hoe het ervoor staat met de huidige merkbeleving.

4.   De off-topic

Eens in de zoveel tijd zie je een post langskomen met een compleet irrelevante hashtag. We snappen dat er veel mensen zijn die zoeken op algemene hashtags als #love, maar dat betekent niet dat die mensen op jouw content zitten te wachten.

Laten we dit eens vertalen naar normale marketing: er zijn bijna vier miljard mannen op aarde. Maar zou een make-up winkel hun advertenties ook op mannen richten omdat het bereik zo groot is?

Wij hopen van niet!

Daarnaast kan zo’n onverwachte hashtag leiden tot ruis bij je dagelijkse volger. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Denk dus altijd goed na wat het gebruik daadwerkelijk aan je content toevoegt.

5.   #De “#ik #maak #een #hashtag #van #ieder #woord”

Ze bestaan nog steeds: mensen die voor ieder woord in een zin een nieuw hekje plaatsen.

Eigenlijk is dit een combinatie van alles wat je maar fout kan doen.

Deze toepassing negeert namelijk niet alleen onze eerste tip, maar ook de derde en de vierde. Daarnaast, waarom zou je gevonden willen worden op ieder van deze voorbeelden. Waar de veel te lange hashtag uit tip 3 nog satirisch gebruikt kan worden, kan zelfs satire deze toepassing vaak niet verantwoorden.

6.   De niet-gebruiker

Hoewel er veel verkeerde manieren zijn om de hashtag te gebruiken is er een fout verreweg de grootste: ze niet gebruiken.

Posts met hashtags leiden namelijk tot 2x meer engagement! Daarnaast bieden hashtags een opening voor je volgers om met je in contact te komen en leiden ze tot veel inzichten in wat er speelt onder je doelgroep.

Ook betere hashtags gebruiken?

Instagram is geen LinkedIn, maar dat betekent niet dat je niet professioneel over wilt komen. Dus maak je nog geen gebruik van hashtags of weet je niet hoe te handelen? Voel je vrij om contact met ons op te nemen op info@cadform.nl. #HappyHashtagging!

Kevin Kloosterman
Kevin Kloosterman
Ik analyseer het liefst data om te ontdekken hoe het verkoopproces nog beter kan. De soms ongrijpbare toevoeging van neuromarketing en gedragspsychologie maakt dit proces voor mij nog waardevoller.